Säännöt

VIRALLISET SÄÄNNÖT  25.3.2024 alkaen

Muutokset koskevat termiä auto>kilpuri ja joitakin tekstimuotoja. Kisan läpikäyntiä kuvaava osa on päivitetty toteutuneen kisatavan mukaiseksi. Mitään rajoituksia ei ole muutettu.

Säännöt koskien kilpureita:

Ei ylimääräisiä voimanlähteitä.

Venttiilikopan tulee olla metallia.

Kilpuri ei saa olla kuin 40mm pitempi kuin itse venttiilikoppa.

Pyörä ei saa olla yli 155mm halkaisijaltaan.

Kilpurin maksimileveys on 250mm

Kilpurin suurin sallittu paino on 3600g.

Säännöt koskien rataa:

Rata voi olla erityisesti kilpailuja varten rakennettu kaltevan ja kaltevan osan jälkeisen riittävän tasaisen alueen muodostama kilpailun järjestäjän määrittämä kokonaisuus.

Rata voi myös olla sopivassa loivassa mäessä. Epätasainen pinta päällystetään tarvittaessa sopivalla sileällä materiaalilla. Rata merkitään jollakin sopivalla tavalla.

Säännöt koskien kilpailun kulkua:

Kilpailun järjestäjä määrittää rata-alueen koon.

Mikä tahansa kilpurin osa ensinnä ylittää maaliviivan ratkaisee voittajan.

Rata-alueelta ulos ajautuneen kilpurin lähtö hylätään.

Mikäli kumpikaan kilpuri ei pääsisi maaliin asti on pisimmälle päässyt voittaja. Kilpakumppanin radalle eksymisestä ei rangaista.

Kontaktit sallitaan.

Kilpailun tuomari voi määrätä uusintalähdön.

Tasapelin jälkeen ajetaan uusintalähtö. Kilpurit laitetaan eri ratapuolikkaille.

Kilpailu käydään alkukarsinnassa voittaja jatkoon periaatteella, siten että pääsääntöisesti jokainen ajaa kolme lähtöä. Kahdeksan parasta etenee puolivälierien ja välierien kautta loppukilpailuun.

Mikäli osallistuvia kilpureita on kovin vähän, voidaan ajajakokouksessa sopia, että kaikki kilpailevat kaikkia vastaan.

Katsastuksessa varmistetaan auton sääntöjenmukaisuus. Sääntöjenvastainen auto ei voi osallistua kilpailuun. Voittaja-autot voidaan tarkastusmitata.